Ängelholmsprofilen: Christian von Koenigsegg

Vilka bilmärken tänker du först på när man pratar om exklusivitet och klass? Med all säkerhet hamnar Koenigsegg högst uppe på listorna hos de flesta. Många som är intresserade av lyxbilar och riktiga vrålåk har någon gång sett en Koenigsegg, men det är riktigt ovanligt att se flera samtidigt. Detta gjorde man något åt tidigare i år då man skapade något unikt för sina fans. Koenigsegg samlade 16 bilägare till en unik träff, där alla ägde en Koenigsegg-modell. Grundaren själv, Christian von Koenigsegg var självklart med på träffen och den efterföljande turen tillsammans med bilägarna.

En bil i limiterad utgåva

Koenigsegg grundades av Christian von Koenigsegg år 1994 i Ängelholm. Grundaren sitter fortfarande kvar som VD och idag produceras ett fåtal bilar varje år. Något som kan illustrera hur exklusivt märket fortfarande är, är det faktum att de 16 bilarna som man samlade på ovan nämnda träff, utgjorde ungefär en tiondel av alla de bilar som idag finns av märket. Bilarna tillverkas fortfarande lokalt på orten. Om man är intresserad av en sådan bil har man en del jobb framför sig. Först och främst krävs det ett rätt kraftigt kapital. Efter det ska det finnas bilar tillgängliga eller i produktion, vilket inte alltid är fallet med detta märke. Till sist ska man frakta bilen på ett säkert och försäkrat sätt. En smart idé är att kika närmare på en flyttfirma Göteborg och se till att få bilen levererad med högsta säkerhet, om man inte vill göra den själv från produktionsplatsen, förstås.Ängelholmsprofilen Christian von Koenigsegg 2

Historien bakom Koenigsegg är relativt kort om man jämför med andra bilmärken av samma kaliber. År 1994 startades produktionen och då hade flera år gått ut på att bara planera och kartlägga marknaden. Detta var en livslång dröm för grundaren, ända sedan han som barn såg en dockfilm som heter Flåklypa Grand Prix. Han tog hjälp av designer David Crafoord som tog fram den första konceptbilen. Vad säger då Koenigsegg om första prototypen? Enligt honom själv var det första steget till att skapa sin drömbil. Fler hästkrafter och funktioner i allmänhet var man tvungna att lägga till med åren, men han pratar om just den första halvfärdiga modellen som sin egen bebis. Idag är de nyare Koenigsegg bland de bilarna som har flest hästkrafter i hela världen och många väljer att tävla med dessa bilar på stora event. Samlingen med en få skara bilägare har blivit en tradition och hålls numera varje år.